Gud give os lykke og gode råd

”Gud give os lykke og gode råd, sin nådes lys os tilsende!”
(Fra salme 736: Den mørke nat forgangen er vers 1-5)

Lykken. Hvor findes den? Hvad gør os lykkelige?

Vi kender vendingen: ’Enhver er sin egen lykkes smed’, hvor det påpeges, at vi selv hver især har medansvar for, om vi finder lykke. Ofte synes vi, at lykken findes for alle de andre, men ikke for os selv. ’Græsset er grønnere hos naboen’! siger vi. Som om vi ikke har noget ansvar for at se og tage imod den lykke, vi også selv oplever. I stedet kommer vi til kun at fokusere på egen ulykke.

I denne tid kan det måske være ekstra svært at få øje på lykken, når vi er midt i en krisetid, hvor også ensomheden vokser sig større for flere. Men man kunne også vende det om og sige, at netop i denne tid ser vi måske tydeligere, hvad der egentlig giver os lykke i livet, for vi har roen og tiden. Vi jager ikke efter alt muligt nu. Det står klarere, hvad der virkelig er vigtigt for os, også i savnet efter det.

Er det ikke sådan, når vi tænker efter, at de virkelig lykkelige øjeblikke i vores liv, er, når vi bliver overrumplet og får dem skænket? Lykken har at gøre med noget, vi får givet, og som vi ikke kan planlægge. Det er ude af vores kontrol. Det kan være, når et lille nyt barn kommer til verden, eller når vi bliver slået omkuld af kærlighed til en anden, eller når vi bliver forsonet med et menneske, som vi ellers havde mistet, eller når vi modtager omsorg fra et andet menneske, eller når vi selv får lov at trække vejret og modtage livet hver dag.

Lykke har at gøre med det, vi får givet hver dag af liv, håb, kærlighed, som vi ikke selv kan planlægge og styre. Det, vi har ansvar for, er at se det og tage imod det og sprede det. Også i denne krisetid. For selv om vi sidder alene og lever på afstand af hinanden, får vi også skænket lykke hver dag nu, og vi kan være med til at huske hinanden på det – også på afstand.

Lykken har optaget mennesker til alle tider, også i 1589 hvor Hans Christensen Sthen skrev sin salme med omkvædet: ”Gud give os lykke og gode råd, sin nådes lys os tilsende!” Sthens Kirke har fået sit navn fra Hans Christensen Sthen, og netop hans omkvæd fra salmen er indstøbt på den største af kirkens klokker.

Så hver gang, du hører klokkerne ringe, bliver du mindet om, at du skænkes liv, håb, mod, lys, kærlighed fra Gud. Du er ikke alene. Det er lykken.

(Skrevet af Mette Enevold)